Osamělý člověk v drsné krajině: pochod Praha - Tachov 2017

Co dělat na 2. svátek vánoční? Každej soudnej člověk bude nejspíš dojídat zbytky ze Štědrého dne, nebo bude obskakovat své příbuzné při vzájemných vánočních návštěvách. No a my ostatní se vydáme na dnes již legendární vánoční pochod Praha - Kořen.

napsat autorovipozvat kamaráda

Rámcový popis pochodu

"Cesta vede z Prahy, přes hluboké křivoklátské lesy, okolo nejkrásnější části Berounky, údolím divoké Střely, kolem Chemických závodů Julia Fučíka, přes kaolinové doly, tajuplnými údolími Plzeňska, přes monumentální zříceninu hradu Gutštejna a husté lesy Tachovska na Kořen. Překračuje přitom 5 x železniční trať, vždy v blízkosti stanice. Ze dvou třetin je vedena po polních a lesních cestách a pěšinách a jen zbytek je nutno ujít po silnicích - většinou III. třídy."
Martin Hradílek, zakladatel pochodu

Jedná se o jeden z každoročních podniků občanského sdružení PrvníPěší.cz, kterého se účastníme ve šlépějích zakladatele pochodu Martina Hradílka. Nutno podotknout, že v posledních letech značně ubylo jeho účastníků, na druhou stranu to má i své světlé stránky, v přespávadlech je více místa a v hospodách bývá dostatek jídla pro všechny účastníky.

Jedná se o podnik vskutku odvážný, přesto si, jako několikanásobný účastník, troufnu tvrdit, že se nejdená o nezdolatelnou akci určenou pouze několika nejzdatnějším jedincům. Pokud si vezmete dobré boty a jste dobře připraveni na klimatické podmínky, je vše spíš o psychice než o fyzičce.

Trasa má zhruba 130 kilometrů (150 do Tachova), které je třeba zdolat za 3 dny (4 do Tachova). Lidé, kteří jsou zvyklí něco ujít by s touto porcí neměli mít nejmenší problémy. V čem tkví tedy záludnost pochodu? Zejména v možnosti hlubokých závějí sněhu a velmi mrazivých nocech. Tyto věci je třeba nepodceňovat. Zatímco nadílku sněhu neovlivníme a je tedy nutné počítat s danou námahou spočívající ve vyprošťování nohou zapadlých do hluboké závěje, kvalitu spánku ovlivníme velmi jednoduše výběrem vhodného spacáku a karimatky.

Termín

Start proběhne v 9.00 od stanice metra Zličín v úterý 26. prosince 2017. Cíle (Tachova/Plané) bychom měli dosáhnout v pátek 29. prosince.

Trasa pochodu

1. den Praha - Bušohrad 42 km

Start v 9.00 (nejpozději 10.00) z Prahy 5 - Zličín.  Od konečné stanice metra vyjdeme k severu, přes autobusová stanoviště, ulicí k metru, dále přes přechod pro chodce do Zličína,stále rovně, až dojdeme na Hrozenkovskou ulici.

Zličín křižovatka Hrozenkovské ulice a ulice Na Radosti (0 km) - silnice - křižovatka Sobínka u Sobína (2,2 km) - polní cesta - křižovatka se silnicí Chřásťany Chýně (3,8 km) - polní cesta - vstup na silnici do Úhonic (5,7 km) - silnice - Úhonice (8,8 km) - ulice Nenačovská - silnice - Chrbiny (11,9 km) - lesní cesta - zelená - žlutá - Libečov (16,1 km) - žlutá - Chyňava (17,9 km) - červená - turistický rozcestník Pod Hradeckou s přestupem na modrou (19,6 km) - modrá - Nižbor (25,4 km) - zelená - Nový Jáchymov (30,8 km) - silnice - Karlov (34,6 km) - silnice - křižovatka Na škrobě před Broumy (38,1 km) - silnice - křižovatka U Háků před Broumy (39 km) - silnice - Bušohrad (42 km)

2. den Bušohrad - Kaznějov 41 km

Bušohrad (0 km) - silnice - křižovatka pokračujeme směr Skryje (2,9 km) - silnice - křižovatka U Ručiček odbočujeme na Podmokly (4,7 km) - silnice - Slap (6,83 km) - silnice - Podmokly (10,17 km) - silnice - křižovatka se silnicí Radnice - Rakovník, pokračujeme západně (11,88) - silnice - Chlum (13,66) - červená - Lejskův mlýn (16,23 km) - červená - Hřešihlavy (17,42 km) - červená - turistický rozcestník u Rakolusk (19,41 km) - červená - Bujesily (21,87 km) - červená - Liblín (24,58 km) - zelená - most přes Střelu (26,99 km) - žlutá - Pazderna (28,95 km) - žlutá - Koryta (31,32 km) - Obora (36,87 km) - silnice - Kaznějov (39,46 km) - zelená - koupaliště u Kaznějova (41,15 km)

3. den Kaznějov - Olbramov 45 km

Koupaliště u Kaznějova (0 km) - zelená - Krašovice (5,61 km) - zelená - Nekmíř (9,3 km) - zelená - Všeruby (12,49 km) - silnice - Hunčice (15,06 km) - silnice - Líšťany (16,94 km) - silnice - polní cesta - Náklov (17,92 km) - silnice směrem na sever - osamělé stavení u silnice (18,86 km) - pole - Chrástov (20,3 km) - zelená - Pernarec (23,74 km) - zelená - Pernarec sestup ze zelené (25,21 km) - silnice - Rozněvice (28,03 km) - silnice - Šipín (30,7 km) - zlená - Dudákovský mlýn, přechod přes Úterský potok (31,17 km) - žlutá - turistický rozcestník u Bezemína (33,17 km) - červená - železniční zastávka Strahov (36,38 km) - zpevňovaná až asfaltová cesta - Strahov (38,05 km) - silnice - odbočka na nezřetelnou polní cestu směřujeme do vykousnuté části lesa (38,37 km) - nezřetelná polni a lesní cesta - Vlčkov (39,93 km) - lesními cestami na západ, podrobnosti ve 4. oběžníku - silnice z Olbramova do Zádubu (43,14 km) - silnice - Olbramov (45,26 km)

V Olbramově je možné přespat u Alberta v turistické nocovně.

Matoušovo varianta - až do Tachova

3. den Kaznějov - Pod Křínovem 48 km

Ideální je druhý den zakončit až v Krašovicích na hřišti (spaní pod střechou na gauči) a získat tak 5 km k dobru.

Až do Pernarce stejné (23,74 km) - silnice - Horské Domky - zelená (začíná dobrodržství) - odbočka po velkém mostě přes Úterský potok do údolí Kozolupského potoka (29,63 km) - asfaltka - Rochlov (33,43 km) - silnice (konec lesního dobrodružství) - Cebiv (35,09 km, vlak, možnost občerstvení v hospodě) - silnice - Horní Kozolupy (38,07 km) - silnice - Lhota (40,39 km) - nezpevněnou cestou kolem Horního Lhotského rybníka do lesa, dále po zpevněné cestě - křižovatka se žlutou (42,15 km) - dále přímo rovně nezpevněnou lesní cestou - okraj lesa (42,73 km) - polem přímo na Olbramov - Olbramov (43,96 km, pravděpodobně možnost občerstvení) - nezpevněnou polní cetou a dále po modré - Kořen (46,3 km) - modrá - Pod Křínovem (48,23 km) - zhruba 150 m po zelené je mýtina u Čertovky, u řeky při okraji mýtiny je přístřešek.

4. den Pod Křínovem - Tachov 22 km

Pod Křínovem (0 km) - zpevněná cesta - Křínov (0,8 km) - polní cesta - Boudy (3,13 km) - silnice - Zliv (4,77 km) - polní a lesní cesta - křižovatka s červenou v chatové osadě (5,95 km) - červená - Josefova huť (7,03 km) - červená - Ústí (9,79 km) - polní cesta - Kočov (11,73 km, možnost zakoupení potravin) - silnice - Klíčov (14,18 km) - silnice - Oldřichov (18,55 km) - zelená - Na Minerálnce (20,53 km) - zelená - Tachov, náměstí (21,78 km)

Základní instrukce

Nutné je mít teplý spacák, muži by měli počítat s teplotami od -20 do -10 °C, ženy ještě o deset stupňů níže. Ke kvalitnímu spacáku nezapomeňte přibalit dostatečně vysokou karimatku, která vás spolehlivě odizoluje od studeného podkladu. Kvalita spánku se značně podepíše na tom s jakou lehkostí zdoláte každodenní porci kilometrů.

Na nohy vemte boty, které perfektně sednou a jsou lehké a nejlépe i voděodolné. Není dobré nazout boty s extrémně tvrdou podrážkou, na tom si jenom zničíte chodidlo. Osobně dávám přednost lehkým goretexovým botám bez kotníku, doplněných o návleky. Před nepromokavostí dávám přednost prodyšnosti. Nemusí to vyhovoat každému, zejména lidé, kteří měli někdy problém s vymknutým kotníkem by si měli vzít boty vyšší, noha je po celodenní chůzi značně unavená a je tudíž náchylná k různým úrazům. Kvůli poceni je dobré, aby bota dostatečně odvětrávala, chodidlo rozmokvalé potem se velmi rychle unaví a opět skýtá prostor pro nejrůznější puchýře, otlaky apod.

Důležité je mít sebou dostatek kvalitních ponožek na převlečení. Mezi další nezbytné věci patří čelová svítilna. Značná část pochodu se jde v noci.

Než začnete balit batoh smiřte se s tím, že vás bude bolet celé tělo a v noci bude takovej mráz, že se vám nebude chtít vylézt ze spacáku ani kvůli čůrání. Pak si představte jak mrznete zcela unavení uprostřed noci v místě, ze kterého se nedostanete jinak než pěšky. Představte si to hodně dobře. Následně si zvolte opravdu vhodný spacák a zbytek batohu dobalte tak, aby byl co nejlehčí. Jeho součástí by mimo výše zmiňovaných věcí mělo být ještě pití v termosce a minimum jídla s velkým obsahem rychlé energie a povzbuzujících účinků. Když se smíříte s tím, že nebudete ani moc jíst, budete pak příjemně potěšeni tím, že tu a tam na nějakou hospodu nebo obchod narazíme :)

Člověk smířený s nepohodou nebude mít se zdoláním pochodu žádný problém a dokonce i utrousí tu a tam nějaký vtip :)

Registrovaní účastníci

  1. Matouš Horáček
  2. Matěj Sedláček
  3. Martin Hradílek

Soubory ke stažení

Rozhodně doporučuji vytisknout si jak Popis trasy, tak mapu. Mapa je dobrá pro zorientování a hledání případných alternativ trasy. V mapě je vyznačena trasa pochodu přerušovanou čarou, bez popisu trasy má ale malou vypovídací hodnotu. Mapa se neshoduje zcela s popisem, mezi Koryty a Oborou je trasa vedena po jiné, přehlednější, jednodušší a rychlejší cestě.

Diskuze

Vložit nový příspěvekSledovat diskuzi přes email