Dopravní polární saně - pulky, výroba a ostrý test v divokých Jeseníkách

Na únor jsme si naplánovali strávit čtyři zimní noci na hřebeni Jeseníků mimo civilizaci ve staré lovecké chatě Kvedleně. Chata stojí v zimě 5 km od nejbližší silnice a tak bylo potřeba dopravit nemalý objem zásob pro osm lidí. Ideální jsou v takových podmínkách pulky - expediční saně, ty jsou ale hodně drahé a tak jsem se rozhodl zaexperimentovat a vyrobit si je doma. První model sice nevypadá nijak úchvatně, ale osvědčil se a proto poskytuji návod a zkušenosti, které jsem během výroby a použití nasbíral.

Na hřebeni Jeseníků nevládly vůbec příznivé podmínky, o to intenzivnější byly ale naše zážitky

Materiál na výrobu pulek

  • Boby: Ideální jsou nějaké hluboké, pevnější s vyšší nosností bez sedáku a podobných věcí

  • Násady 160 cm: např. na hrábě, důležitá je délka, aby bylo možné se saněmi běžkovat

  • Široká zahradní hadice 0,5 m: je potřeba aby se do hadice vlezly tyče

  • 4 Šrouby 13, 8 matek, 8 podložek: Šrouby musí být dost dlouhé, aby prošly šířkou tyče a hadice

  • 4 kovové stahovací pásky

  • 2 kovová oka s vrutem

  • 2 kovové karabiny

Cena materiálu zhruba 1 000 Kč.

Montáž pulek

Pro montáž postačí aku vrtačka, šroubovák a dva klíče 13.

Do zhruba 20 cm dlouhých kusů hadice se vsunou násady, které se připevní šrouby a pojistí se stahovací páskou. Hadice se následně ve vhodném místě připojí k bobům šrouby. Všechny šrouby se opatří podložkami a dvěmi matkami, aby se lépe rozložilo zatížení materiálu ve spoji a zvýšila se jeho trvanlivost.

Nakonec se do tyče vyvrtají otvory pro oka s vrutem. I zde jsem tyč stáhnul následně páskou, aby se zlepšil spoj a snížila se pravděpodobnost, že tyč praskne.

No a to je vše. Zabere to tak 20 minut.

Přeprava nákladu

Náklad je dobré vložit do velkého lodního vaku případně jiného pytle. Já použil 80 l lodní vak a sednul přesně do šířky saní. Vak se následně zajistí dvěma gumicukama přes ucho a tyč na jedné straně, na druhé straně se háky na gumicuku chytí za otvory pro brzdy.

Tyče jsem přichytil za oka pomocí karabin k batohu a jelo se. Důležité je tyče při uchycení překřížit, aby vznikla páka proti převrácení saní s nákladem.

Mohu potvrdit, že saně jsou opravdu hodně stabilní a převrácení nehrozí. Chodí se s tím pohodlně na sněžnicích a úplně v pohodě s nákladem zvládnete i běžkovat. Boby navíc měly rozchod obdobný jako má běžkařská stopa, takže se jejich tažením stopa neničila.

Pokud bych něco udělal příště jinak, tak je to přichycení pulek. Chycení za oka na batohu je nepraktické, protože se pulky špatně připevňují i odepínají. Praktičtější by bylo chytit je za sedák nebo nějaký opasek tak, aby bylo možné je odpojovat a připojovat v jednom člověku.

Jeseníky

Naše dobrodružství značně poznamenalo velice špatné počasí. Drtivou většinu času silně foukalo, v nárazech skoro 100 km/h, často hustě sněžilo a byla mlha. Byly to prostě opravdové zimní hory se vším co k tomu patří. Chata Kvedlena, ve které jsme přebývali, je navíc přímo na hřebeni ve 1200 mnm. Byli jsme v ní sice v bezpečí, ale něco to stálo. Dříví jsme vozili na bobech ze zhruba 200 metrů vzdáleného dřevníku a každé ráno bylo nutné odhrabat sníh, abychom vůbec mohli z chaty ven.

Díky dobrému zásobování jsme ale nijak nestrádali. Jídla jsme si vařili z čerstvých potravin a díky nekonečnému odhodlání Adama s Romanem jsme mohli vše zapít točeným pivem.

Sice jsme toho kvůli špatnému počasí moc nenaběžkovali, srdce dobrodruha ale jásalo s každým silnějším poryvem větru, který se opřel do nás nebo do Kvedleny.

Previous
Previous

Lučina (Grafenried) - Pompeje Českého lesa

Next
Next

Seckauské Taury 2021